gå ner i vikt kost Alberta Health Services skingrar hälsa myter

gå ner snabbt i vikt på en vecka Alberta Health Services skingrar hälsa myter

Alberta Hälsovård

Särskilt till tiderna

Albertans kan skapa hälsosammare hem och arbetsmiljöer genom att erkänna vanliga myter och felaktig information om näring, enligt Alberta Health Services (AHS).

‘När det gäller att välja hur man äter hälsosam, finns det mycket motstridigt information där ute. Vi hör ofta det när vi pratar med kunder, familjer och vänner, säger AHS dietist Jillyan Jay.

Myt nr 1: Undvik kolhydrater om du vill gå ner i vikt.

Jay sade att kolhydrater innehåller viktiga näringsämnen som B-vitaminer, fibrer, folsyra och järn.

‘Den bästa viktminskning planen är en du kan göra en del av din livsstil. Låg kolhydrat dieter fungerar ofta inte eftersom de är svåra att hålla fast på lång sikt,’ förklarade hon.

Myt nr 2:% Dagligt värde på en produkts Tabell näringsfakta är inte särskilt användbart.

‘% Dagligt värde ger en snabb överblick över näringsämnen för en mat och är egentligen ett mycket effektivt verktyg för att hjälpa dig att göra hälsosammare matval’, sa Jay.

Vissa näringsämnen bör konsumeras sparsamt (mättat fett, transfett och natrium) så leta efter produkter som har fem procent eller mindre av den dagliga rekommenderade ersättningen för dessa näringsämnen per portion. Omvänt leta efter mat som har 15 procent eller mer av den dagliga rekommenderade ersättningen per portion näringsämnen som fiber, vitaminer, kalcium eller järn.

Myt nr 3: Att äta sju till 10 portioner av grönsaker och frukt, som rekommenderas i Kanada Food Guide, är för svårt.

Jay säger att planering kan göra det lätt för vuxna att få de rekommenderade portionerna. ‘Planera att ha två eller flera portioner vid varje måltid och mellanmål. Eller pack grönsaker och frukt till lunch. Du kan också fylla hälften av din tallrik med grönsaker och frukt,’ sa hon.
gå ner i vikt kost Alberta Health Services skingrar hälsa myter