mat viktminskning Använd olivolja och äta hälsosam

gå ner ett kilo i veckan Använd olivolja och äta hälsosam

När det gäller hälsosam kost och viktminskning tror jag att vi äntligen kan säga farväl till de fettfria dieterna som var så populära för flera år sedan. Vi har alltid vetat att du behöver lite fett i din diet av flera orsaker. Fetter är källa till fettsyror, nödvändiga för celltillväxt och utveckling och produktion av vissa hormoner. De transporterar fettlösliga vitaminer (A, D, E , och K), ger energi och ger underbar smak på mat. De håller oss också fulla vilket är en viktig sak för människor som försöker hantera deras vikt.

Så vad är problemet med fett? Inte mycket, om det är hälsosamt fett.

Det är mer kalori tätt än protein och kolhydrater 1 gram fett ger 9 kalorier jämfört med 4 från protein och kolhydrater, så en matsked olja har 120 kalorier. Ätas i överflödiga fetter kan ge massor av kalorier som kan bidra till din midja. Men studier har visat att de spelar en viktig roll i vikthantering när de ätas i måtta. Det är den mättnadsfaktorn i fetter som hjälper dig att känna dig full. Så när du försöker gå ner i vikt är det viktigt att ha lite i din kost.

När det gäller fetter är det så mycket och det slag du väljer.

Det finns också olika typer av fetter, enomättade, fleromättade och mättade och de spelar alla olika roller i kroppen. För mycket mättat fett (som finns i animaliska produkter som kött, fjäderfä och fullmjölk) kan öka ditt LDL-kolesterol (det ‘dåliga’ kolesterolet), men när du byter ut något av det mättade fettet i din diet med den omättade sorten, hjälper det sänk din LDL. Och transfetter är resultatet av bearbetning och hydrering kopplade till många hälsofrågor och bör undvikas. Att välja hälsosamma fetter är lösningen.

Ett av dessa ‘friska’ fetter är alltid på topp tio kraftmatslistor. Olivolja, en enkelomättad fett, är en som du bör överväga för att laga mat och lägga till smak för sallader och mer. Låt oss titta närmare på det:

Olivolja är en källa till hjärtat, sunda enomättade fetter och också rik på unik sjukdomskämpande växtkemikalier och vitamin E.

Forskning tyder på att det är växtkemikalier som hjälper till att utvidga blodkärlen, förhindra blodproppar och minska inflammation i kroppen. Andra studier har kopplat denna olja till att minska risken för vissa cancerformer och typ 2-diabetes och öka immuniteten. Olivolja hjälper din kroppsanvändning växt kemikalier från andra livsmedel. Till exempel, lycopen, antioxidanten som finns i tomater är fettlöslig och absorberas bäst när de ätas med lite fett. Tänk olivolja i din tomatsås.

Olivolja är en viktig del av Medelhavsdieten, känd för sina hälsofördelar.

Med ett brett sortiment för att välja form, är det bäst att välja olivoljor som är kallpressade och oraffinerade böter som ‘extra virgin’ eller ‘virgin’ som har den högsta mängd näringsämnen jämfört med ‘olivolja’ (en blandning av jungfru och raffinerad olivolja) eller ‘extra lätt olivolja’. Extra jungfru är toppkvaliteten och har det bredaste utbudet av smaker och aromer.

‘Lätt’ olivolja är raffinerad, har inte färre kalorier än andra oljor och är endast lätt i smak.

I motsats till populär folklore kan du laga mat med olivolja. När det gäller användning, är de mest smakrika och oftast dyrare oljorna bättre för salladsdressingar, marinader, kasta med grillade grönsaker eller borsta på bröd. De billigare oljorna, med mindre intensiva smaker, är bättre för grillning, sautering och stekning.
mat viktminskning Använd olivolja och äta hälsosam