vill gå ner i vikt snabbt Att ändra ditt måltidsschema kan hjälpa till att gå ner i vikt

gå ner i vikt på en vecka Att ändra ditt måltidsschema kan hjälpa till att gå ner i vikt

Washington, Jan 7 (PTI) Försöker du gå ner i vikt? Att ändra ditt ätprogram, som att ha en tidig middag eller till och med hoppa över den, kan hjälpa till att minska hungersnöd och öka fettförbränningen. ‘Att äta endast under ett mycket mindre fönstertid än vad som vanligtvis används för att hjälpa till med vikt l

Washington, Jan 7 (PTI) Försöker du gå ner i vikt? Att ändra ditt ätprogram, som att ha en tidig middag eller till och med hoppa över den, kan hjälpa till att minska hungersnöd och öka fettförbränningen.

‘Ät bara under ett mycket mindre fönstrum än vad folk brukar användas för att hjälpa till med viktminskning’, säger Courtney Peterson, docent vid University of Alabama i Birmingham i USA.

‘Vi hittade att äta mellan 8:00 och 14:00 följt av en 18 timmars dagliga snabbhållna aptitnivåer jämnare hela dagen, jämfört med att äta mellan 8 och 8:00, vilket är vad genomsnittet amerikan gör’, säger Peterson.

Studien är det första mänskliga testet av tidig tidsbestämd matning (eTRF). Denna måltidstidsstrategi minskar svängningar i hunger och förändrade fett- och kolhydrater,
vill gå ner i vikt snabbt Att ändra ditt måltidsschema kan hjälpa till att gå ner i vikt
vilket kan hjälpa till med att gå ner i vikt.

Med eTRF äter människor sin sista måltid vid midafternoon och äter inte igen förrän frukost nästa morgon.

Forskningen tyder på att äta en mycket tidig middag, eller till och med hoppa över middag, kan ha vissa fördelar för att gå ner i vikt, även om ytterligare studier måste äga rum för att bekräfta den teorin.

Tidigare djurstudier visade att eTRF hjälpte gnagare att bränna mer fett.

Människokroppen har en intern klocka, och många aspekter av ämnesomsättningen är optimalt fungerande på morgonen.

Att äta i linje med kroppens cirkadiska klocka genom att äta tidigare på dagen kan därför påverka hälsan positivt.

Detta första test av eTRF hos människor följer gnagare studier av denna metod för viktminskning, som tidigare visat att eTRF minskade kroppsfett och minskade risken för kroniska sjukdomar hos gnagare.

Under den mänskliga studien följde forskare 11 män och kvinnor med övervikt över fyra dagar av att äta mellan 8 och 14 och fyra dagar att äta mellan 8 och 8.

Forskare testade sedan effekten av eTRF på kalorier som brändes, fettförbrända och aptit.

Deltagarna försökte både äta scheman, åt samma antal kalorier båda gånger och avslutade alla test under övervakning.

Forskare fann att, trots att eTRF inte påverkade hur många totala kalorier deltagarna brände, minskade det dagliga hungersvängningar och ökade fettförbränning under flera timmar på natten.

Det förbättrade också metabolisk flexibilitet, vilket är kroppens förmåga att växla mellan brinnande kolhydrater och brinnande fetter.

Huruvida eTRF hjälper till med långsiktig viktminskning eller förbättrar andra aspekter av hälsa är fortfarande okänt. En större, mer omfattande studie måste äga rum för att ta reda på,
vill gå ner i vikt snabbt Att ändra ditt måltidsschema kan hjälpa till att gå ner i vikt
sa Peterson. PTI MHN MHN