träningsprogram gå ner i vikt Att äta långsamt kan hjälpa dig att gå ner i vikt

viktminskning app Att äta långsamt kan hjälpa dig att gå ner i vikt

Det är en studie som går runt som hävdar att man äter långsamt kan hjälpa dig att gå ner i vikt eller så verkar det. Studien, som släpptes av en grupp forskare i Japan, analyserade data från 59 717 diabetespatienter under besök hos primärvårdsläkare. Deltagarna vägdes, mätt och frågade om vissa matvanor: deras användning av medicinering, nattetid de åt middag, om de snackade efter middagen, huruvida de hoppade över frukost och hur ofta de drack alkohol. De frågades också om deras sovande och rökvanor .

Av alla dessa faktorer har endast tre visat sig ge statistiskt signifikanta resultat. Att dricka sällan, att undvika att äta före sängen och att äta långsammare var korrelerad med minskningar av BMI.

Dessa uttalanden glossar emellertid över mycket relevant information om den aktuella studien och de insamlade uppgifterna, som till exempel att alla deltagare i studien var patienter med diabetes. Ska vi verkligen generalisera dessa resultat till befolkningen som en hela?

Vi tog en närmare titt och fann några andra skäl att vara skeptiska.

Först och främst var undersökningen baserad på deltagarnas egna rapporterade intryck av deras äthastighet, och det fanns inga parametrar som gavs för att kvantifiera dessa kategorier. Så två deltagare kunde gå in på doktorns kontor som vanligtvis äter i exakt samma hastighet och ändå ge två olika svar. Det betyder att oavsett hur noggranna forskare kontrollerade andra variabler är en subjektiv faktor på spel.

När det gäller numren hävdade den överväldigande majoriteten av deltagarna att de åt snabbt eller i normal hastighet. Sammanlagt krävde 22 070 deltagare att vara snabba ätare, 33 455 hävdade att äta i normal hastighet, och endast 4.192 antogs för att äta långsamt. Av de tusentals självbestämda snabba ätarna, påstod endast 171 att ha blivit långsamma ätare vid slutet av studien.

Resultaten hävdar att man har observerat förhållandet mellan förändringar i BMI över tiden och hur snabbt man äter, men hur forskarna valde att spåra dessa förändringar ger utrymme för stor osäkerhet.

Till exempel var det genomsnittliga antalet hälsokontroller som slutfördes av deltagare i studien 1,9. En hel del 30 procent av de räknade rapporterade bara sin äthastighet en gång under studiens gång. Skulle det inte göra mätningsförändringar i BMI slags svårt? Under tiden, för de deltagare som rapporterade mer än en äthastighet mellan det första och sista besöket, blev resultaten jämförda på ett sätt som prioriterade långsammare äthastigheter.

Det är riskabelt att dra slutsatser från sådana oklara data. Resultaten visar också att en minskning av frekvensen av alkoholkonsumtion visade ökad sannolikhet för fetma. Betyr det att vi alla borde dricka mer alkohol för att gå ner i vikt?

Vi säger inte att det inte går att äta långsamt. Att äta för snabbt kan faktiskt orsaka andra problem som inte har något att göra med kroppsstorlek. Att äta för snabbt kan påverka näringsabsorptionen och förmågan att smälta mat utan obehag. Att äta medvetet, och därför långsammare, har också visat sig hjälpa diabetespatienter att hantera sitt blodsocker. Denna effekt av mindful äta kan också ha något att göra med resultaten av denna studie för diabetiker.

Så gobbling inte ner maten bara för att den här studien inte kan vara orsak och effekt, säger vi helt enkelt att det finns anledning att ta studier som detta med saltkorn. Och sitter vid middagsbordet med en tidssats mellan biter kanske inte ger dig den viktminskning du vill ha.
träningsprogram gå ner i vikt Att äta långsamt kan hjälpa dig att gå ner i vikt