snabba dieter Att räkna kalorier är inte

banta med ägg Att räkna kalorier är inte

Resultaten, som publicerades i veckan i den akademiska tidskriften JAMA, visade att dieting individer som sänkte sin konsumtion av tillsatta sockerarter, höggradigt bearbetade livsmedel och raffinerade korn samtidigt som de fokuserade på att öka sina grönsaker och hela livsmedel, förlorade betydande mängder av vikt under en år utan att räkna kalorier eller begränsa storleken på portionerna.

‘Det unika är att vi någonsin satt ett nummer för att de ska följa,’ berättade Christopher D. Gardner, chef för näringsstudier vid Stanford Prevention Research Center och ledande forskare, till New York Times. I stället för att sätta gränser för kaloriintag, sa Gardner att forskarna uppmanade deltagarna att fokusera på att äta så mycket hela eller ‘riktiga’ livsmedel som de behövde för att undvika att känna sig hungriga.

Mer än 600 personer deltog i studien, som stöddes med 8 miljoner dollar i finansiering från National Institutes of Health och andra grupper.

Medan studien fokuserade primär på diet fick deltagarna 22 hälsokurser och uppmanades att uppfylla standardriktlinjer för fysisk aktivitet.

Gardner utformade studien med medforskare för att undersöka hur överviktiga och fetma skulle jämföras när man konsumerar låga kolhydrater och låg fetthalt. De rekryterade individerna som hyllades från norra Kalifornien delades in i två grupper: ‘hälsosam’ låg carb och ‘hälsosam’ låg fetthalt.

Båda grupperna deltog i kurser ledde av dietister som instruerade dem att konsumera minimalt bearbetade och näringsrika rikmat. De uppmanade också deltagarna att laga mat hemma regelbundet.

Personer i gruppen med låg fetthalt fick veta att de skulle äta mat som brun quinoa, färsk frukt, baljväxter, ris, korn, stålskär havre, linser, magert kött och lågfettiga mejeriprodukter.

Även om läsk, fruktjuice,
snabba dieter Att räkna kalorier är inte
vitt ris och vitt bröd kan vara tekniskt lågt i fett, berättade deltagarna för att undvika dessa, eftersom de är mycket bearbetade eller innehåller tillsatta sockerarter.

Den låga karbongruppen rekommenderades att äta mat som avokado, hårda ostar, grönsaker, olivolja, lax, nötsmörs och gräsmatade och betesmarker.

Efter ett år visade båda grupperna betydande viktminskning trots att de inte oroade sig för deras kaloriintag. De i gruppen med låg fetthalt förlorade i genomsnitt 11,7 pund, medan medlemmarna i lågkarbongruppen förlorade lite mer än 13 pund. Individer i båda grupperna visade också förbättringar i andra viktiga hälsoparametrar som minskat kroppsfett, lägre blodsocker, förbättrade blodtrycksnivåer och minskad midjestorlek.

Denna nya studie visade ingen signifikant skillnad vid filtrering för sådana faktorer. Viktminskning bland deltagarna visade sig vara densamma, oavsett genetik, insulinnivåer eller diettyp.

‘Bunnlinjen: Kostkvaliteten är viktig för både viktkontroll och långsiktig välbefinnande,’ berättade Walter Willett, ordförande för näringsavdelningen vid Harvard T. H. Chan, Folkhälsovården, The New York Times.
snabba dieter Att räkna kalorier är inte