så gick jag ner i vikt Att räkna kalorier är inte nyckeln till viktminskning

rasa i vikt Att räkna kalorier är inte nyckeln till viktminskning

‘Det unika är att vi aldrig någonsin ställt ett nummer för att de ska följa,’ berättade Christopher D. Gardner, chef för näringsstudier vid Stanford Prevention Research Center och ledande forskare, i New York Times. gränser för kaloriintag, sade Gardner att forskare uppmanade deltagarna att fokusera på att äta så mycket hela eller ‘riktiga’ livsmedel som de behövde för att undvika att känna sig hungriga.

Moe än 600 personer deltog i studien, som stöddes med 8 miljoner dollar i finansiering från National Institutes of Health och andra grupper.

Medan studien fokuserade primär på diet fick deltagarna 22 hälsokurser och uppmanades att uppfylla standardriktlinjer för fysisk aktivitet.

Gardner utformade studien med medforskare för att undersöka hur överviktiga och fetma skulle jämföras när man konsumerar låga kolhydrater och låg fetthalt. De rekryterade individerna som hyllades från norra Kalifornien delades in i två grupper: ‘hälsosam’ låg carb och ‘hälsosam’ låg fetthalt. Båda grupperna deltog i kurser ledde av dietister som instruerade dem att konsumera minimalt bearbetade och näringsrika rikmat. De uppmanade också deltagarna att laga mat hemma regelbundet.

Personer i gruppen med låg fetthalt fick veta att de skulle äta mat som brun quinoa, färsk frukt, baljväxter, ris, korn, stålskär havre, linser, magert kött och lågfettiga mejeriprodukter. Även om läsk, fruktjuice, vitt ris och vitt bröd kan vara tekniskt lågt i fett, berättade deltagarna för att undvika dessa, eftersom de är mycket bearbetade eller innehåller tillsatta sockerarter. Den låga karbongruppen rekommenderades att äta mat som avokado, hårda ostar, grönsaker, olivolja, lax, nötsmörs och gräsmatade och betesmarker.

‘Vi berättade för alla att de borde köpa hela livsmedel. Ingen borde ha mat med raffinerat socker. De suger’, säger Gardner till NBC News.

‘Vi rådde också dem att diet på ett sätt som inte gjorde dem hungriga eller berövade annars det är svårt att upprätthålla kosten på lång sikt, sade han.

Efter ett år visade båda grupperna betydande viktminskning trots att de inte oroade sig för deras kaloriintag. De i gruppen med låg fetthalt förlorade omkring 11,7 pund i genomsnitt, medan medlemmarna i lågkolgrupperna förlorade lite mer än 13 pund . Personer i båda grupperna visade också förbättringar i andra viktiga hälsomarkörer såsom minskat kroppsfett, lägre blodsocker, förbättrade blodtrycksnivåer och minskad midjestorlek.

Denna nya studie visade ingen signifikant skillnad vid filtrering för sådana faktorer. Viktminskning bland deltagarna visade sig vara densamma, oavsett genetik, insulinnivåer eller diettyp.
så gick jag ner i vikt Att räkna kalorier är inte nyckeln till viktminskning