hälsohem viktminskning Att säkerställa nyårs resolution kommer att lyckas

gå ner 1 kg i veckan Att säkerställa nyårs resolution kommer att lyckas

Om du gjorde ett nytt års resolution tidigare i veckan är chansen att det var hälsorelaterat. Upplösningar att gå ner i vikt, äta bättre eller förbättra fysisk kondition tenderar att dominera årliga självförbättringsproklamationer.

För att säkerställa framgång i ett nyligen engagerat engagemang för wellness, överväga att sätta ditt mål till SMART-testet. SMART är en akronym för kriterier som ursprungligen användes i affärsprojektledning: specifika mätbara, uppnåeliga, relevanta och aktuella mål trumma, oklara intentioner varje gång. SMART kan också användas i personlig målinställning.

Särskilt: Ju mer specifika ett mål är desto mer uppnåligt blir det. Till exempel, ta målet att förbättra sin fitness nivå. Det är ganska darn vagt. Ett mer specifikt mål skulle vara att träna i 30 minuter tre dagar i veckan, eller träna för och slutföra en 5K-körning.

Mätbar: Mätning av framsteg kan vara den mest givande delen av målinställningen. Det är kanske också den mest kritiska. Om du inte kan mäta framsteg kan du inte förklara framgång. Om du har som mål att köra din första 5K och du är ny att springa, kan en uppsättning mätbara mål innefatta att du kör nonstop för 1 mil i slutet av januari, 2 mil i slutet av februari och 3 mil i slutet av mars och sedan köra Bismarcks Race for Parkinsons 5K Run 28 april.

Achievable: Det är okej att ha höga mål, till exempel att förlora 100 pund eller köra ett maraton på 26,2 miles, men viktigt att bryta dem ner i mindre mål som realistiskt kan uppnås i en begränsad tid. Om du kör en maraton är Målet är att bygga upp till en 10K-körning på 6,2 mil och sedan en halv marathon är genomförbara riktmärken för att hålla dig förlovad medan du strävar efter slutdestinationen.

Relevant: Även om ‘R’ kommer nära slutet, är processen att fråga sig varför ett mål är relevant ett kritiskt första steg för framgång. Ett mål dikterat av en läkare eller en make kan inte vara bra för din motivation, såvida inte målet är viktigt för dig också. Om du förlorar vikt är den föreskrivna förändringen, internalisera det målet på ett sätt som är meningsfullt: ‘Jag vill gå ner i vikt så att jag kan vara mer aktiv med mina barn’ eller ‘Jag vill gå ner i vikt för att minska ryggont och undvika operation. ‘ Tänk på dina största prestationer i det förflutna. De krävde en hel del arbete och engagemang, men om de var viktiga för dig var arbetet ett kärlekens arbete.

Tidig: Ingen tidslinje betyder ingen brådskande känsla, vilket gör att ditt fönstret för förändring är öppet för utstationering. Att binda mål till ett schema går hand i hand med specificitet och mätbarhet: ‘Jag ska börja träna idag för Parkinsons 5K den 28 april.’

Ett sista tips på vägen: Försök inte se på ditt mål som ett och gjort, eller försök inte alls eller ingenting. Varje ansträngning som läggs fram för att förbättra hälsan är en investering i att bygga nya, bättre vanor, inte bara för dig, men också för dem som finns omkring dig.
hälsohem viktminskning Att säkerställa nyårs resolution kommer att lyckas