viktnedgång nyttig mat Flyger för sina liv

gå ner 5 kg på en månad Flyger för sina liv

Den första erfarenheten av Australien, för de flesta internationella besökare, är ett område med förstörd shorebirds habitat: Sydney (Kingsford Smith) Airport. Den här plana tidvattenzonen gav en gång en matningspunkt för tusentals vandrande strandfåglar. Fåglarna visas fortfarande, men i mycket mindre antal.

Varje år kommer de till Botany Bay och andra mudflats över Australien och Nya Zeeland för att äta. De syftar till att bli så feta att de kommer att se ut som små, fjädrade sumo wrestlers. De migrerar för att jaga en evig vår och sommar och säsongens blomningar av mat som följer med Polcirkelns myggbom i juni och juli ; Gula havsflodar som strömmar med skaldjur i april och maj, och Australasiens stränder i november och december.

Migrationen är inte exceptionell, men avståndet för denna migrering är. Under 2007 spårades en kvinnlig bar tailed godwit som flyger 11.680 km från Alaska till Nya Zeeland på nio dagar rakt. Det är det längsta inspelade fågelflyget på planeten. Det förefaller perversat att en fågel som kan flyga tillräckligt långt för att komma till månen under sin livstid är så ömtålig, men baren tailed godwit och dess andra shorebirds snipes, stilts, stints, turnstones och curlews, bland annat möter enorma, kanske oöverstigliga, utmaningar.

Befolkningen i östra curlew och curlew sandpiper har minskat med över 80 procent under de senaste 50 åren och sju av Australiens 37 migrationsvaderarter är nära utrotning. Shorebirds är inte havsfåglar, de är vadare utan bäddfötter, De går bara in i vattnet så länge de kan röra botten. Så överlever de på ett ställe mellan havet och landet: området avslöjade varje dag mellan hög och lågvatten.

Efter det att denna märkta whimbrel är utsläppt, kan den leda till tundran i subarctic östra Sibirien att uppfödas i juni juli. (Bild: Ann Jones)

Denna typ av livsmiljö finns längs East Asia Australasia Flyway, den vandrande shorebird highway som 8 miljoner fåglar använder för att resa från Australien till polcirkeln. Det tar i 22 länder från Bangladesh och Myanmar i väster; till Australien och Nya Zeeland i söder; och Ryssland och USA i norr. Och längs denna rutt är tidvattenzoner hotade. Flygvägen ligger på randen av kollaps.

Wiggins Island Coal Terminal väger på Queensland fastlandet, skild från närliggande Facing Island med några kilometer vatten och tidvatten platt. Det är ett av Australiens största kol exporthuvud. Enorma bulktransporter sitter i vattnet, klädde upp för att ta på sig sin last och ta upp flygvägen till Kina.

Inte långt bort, stannar en kritiskt hotad östra curlew tidvattnet, probing de leriga lägenheterna. På några korta månader kommer det också att lämna till Gula havet. Men till skillnad från tankfartyget kommer det att vara under egen ånga. Att observera dem är docent Richard Fuller, våt mot hans bröst, muddy och dra en provisorisk släde över mudflat. University of Queensland akademiker och hans team försöker ta reda på vilka fåglar som curlew suger upp när de håller sina näbb i lera.

Shorebirds har utvecklats för att vara specialiserade matare; varje art har en annan benlängd och en egen idiosynkratiskt formad räkning. Vissa är krökta, för att kasta ner sluttande hål i lera, medan andra är korta, för att plocka byte av ytan. Då finns de som är långa och har beröringskänsliga tips, för att hitta djur djupt i tjock lera. Dessa anpassningar sprider matningsbelastningen över mudflat så att olika arter inte tävlar om en enda matkälla. Men i den moderna världen är dessa geniala och specifika anpassningar också farliga om ett livsmiljö störs och det inte finns något byte, fåglar dör.

‘Det är verkligen död med tusen stycken’, säger Richard, tittar över vattnet. ‘Så,’ en bit borta här, en bit där borta ‘kan byggas upp genom åren till stora konsekvenser. Dessa fåglar går inte bara i abstrakt mening, de är på väg mot utrotning. Varje gång en art släcker, förlorar vi något som vi inte kan komma tillbaka. ‘

Trapper Jin Weiguo, på ön Chongming, lockar shorebirds genom att imitera sina ljud med sin visselpipa. (Bild: Ann Jones)

På andra sidan Australien, i Broome, en annan art av migrerande shorebird förbereder den röda knuten sig för att migrera. Över mudflatorna står knutarna i en linje som sträcker sig från öst till väst som om man väntar på en buss. Internt men de är allt annat än lugna. Även deras organ blir redo. Deras gizzard och lever är kontrakterande, och deras hjärta blir större för att hantera den fysiska ansträngningen som kommer.

Runt omkring dem slår mudskippers längs, fiddlerkrabbor vinkar sina röda klor på varandra och andra shorebirds scramble, probing lera. De röda knutarna står, benen är lite små och rymmer deras nybildade fågelgödor. De kommer att använda detta krämiga gula, energirika fett för att bränna sin flygning till andra sidan världen. Praktiskt taget som en, knutarna lyfter alla från mudflat och ringer ut en rallylåt. De cirklar, uppnår höjd och bildar en bred echelon.

Chris Hassell,
viktnedgång nyttig mat Flyger för sina liv
en ekolog med Global Flyway Network, lägger sig på en pall och tittar på fåglarna genom ett teleskop. ‘Jag’ tittar på en röd knut där, som är kod tre, blå kalk / blåblå, 50 procent avelsfjäderdräkt ‘, säger Chris och noterar detaljerna på ett urklipp. De strömmar över de röda klipporna i Roebuck Bay, deras vingarna trycker dem långsamt högre in i himlen. ‘Jag kommer nog att se den fågeln i Kina’, säger han.

WHIMBRELS CIRCLE I luften. I ängen nedanför, omgiven av fjädrande decoys, sitter Jin Weiguo, sitt paraply uppstått bakom honom, en bambu flöjt i munnen. Weiguo blåser tummeformat instrument, styr ljudet med tunga och läppar, som producerar squeals och trillingar av shorebirds.

57-åringen väntar tålmodigt som fåglarna förlorar höjd och röra sig nere. Han drabbar våldsamt ett tunt rep fäst vid ett långt nät. Nätet seglar över gräset som en vit våg. Fångat av överraskning, fåglarna klappar och kämpar, men kan inte fly. Weiguo, en gång jägare, är nu en trapper. Han lärde sig att vissla ifrån sin far när han var sju och har, enligt sin uppskattning, tagit tiotusentals shorebirds i sin livstid. Han brukade sälja dem till mat, eller som husdjur för barn. En sträng skulle vara knuten om halsen och de skulle matas med ris, säger Weiguo.

Nu fångar han shorebirds på ön Chongming, 50km från Shanghai, så att forskare kan väga dem, mäta dem och märka dem. Hans övergång från poacher till conservationist kunde ses som en symbol för en ökande oro över den naturliga miljön i Kina. Men reserven Weiguo arbetar i sittplatser omgiven inte av greenways, men av industri och djupa hamnar.

Diggers samlar fiskmat i Kinas Yankou Jiangsu Provence har märkt en minskning av maskar och även shorebirds. (Bild: Ann Jones)

Efter en period i handen släpps fåglarna med sina färgade taggar. Något dazed, de slungar in i smogfylld solljus över Yangtze-floden. Hungriga godwits, plovers och whimbrels stoppar här kort från nästan överallt längs flygvägen: från Myanmar, Indonesien, Indien eller Australien.

Mudflatsna här, matade av Yangtze-floden, har gett mat för både fåglar och lokalbefolkningen i tusentals år. Gula havet, mellan Kina och Koreas halvö, producerar 20 procent av världens fiskeriprodukter. Den stöder utrotningshotade finlösa tumlare, Eurasiska oter, largha sälar och miljontals migrerande shorebirds. Eller åtminstone brukade det. Den andra sidan av havet har Sydkorea förlorat 60 procent. Av alla problem längs flygvägen är det livsmedelsförlust på Gula havet som utgör det största hotet mot strandfåglar. Det är också politiskt svårt: medan Gula havet varv mot sydkoreas, nordkoreas och kinas stränder styrs landåtervinning av enskilda nationer.

‘Nationellt finns det en mycket strikt reglering för markanvändning [i Kina]’, säger professor Lei Guanchun, dekan för Naturvårdsskolan vid Peking skogsuniversitet. ‘Om du vill konvertera jordbruksmark till ett byggområde eller stadsutvecklingsområde behöver du ha en annan mark för att kompensera.’

Denna så kallade rödlinjelov var avsedd att skydda mot hungersnöd genom att upprätthålla mängden jordbruksmark i Kina, men har haft den oavsiktliga effekten av att förstöra tidszonerna.

Tidigare har denna effekt multiplicerats. Statliga bonusar beviljades för BNP-tillväxt, vilket gav incitament till återvinning och byggande. Ännu värre, mycket av den återvunna shorebirdens livsmiljö sitter oanvänd. För utvecklare är det bara en kolumn som ska fyllas i en huvudbok. För närvarande är nästan 70 procent (11 000 km) av Kinas kust belägen.

Kuståtervinning i Gula havet äter mudflatskiktet för skikt och sträcker sig längre och längre in i havet. Människor har gjort det i tusentals år, det är bara den takt som har förändrats. Kinas ekonomiska boom och strandlinjeutvinningen som har gått med den har visat sig vara katastrofalt för shorebirds som bar-tailed godwit.

Efter att ha reser mer än 10 000 km, kommer några röda knutar att eldas i den sydöstra delen av Carpentarias berg innan de går till Nya Zeeland. (Bild: Alamy)

I en studie 2008 registrerades satellitmärkta godwits från Australien som stoppade vid Rudong i Jiangsu-provinsen norr om Shanghai. Vid år 2015 hade 90 procent av de platser som gudvitningarna använts år 2008 återkrävts. Det är inte känt exakt vad som hände med fåglarna, men sedan dess har båda undersorterna av bar tailed godwits uppgraderats på Commonwealth Threatened Species List.

Det är inte bara fåglar som behöver det här området för att överleva: Lokala wimpelare använder nu sjöar, varav några sträcker sig i kilometer för att få tillgång till vad som är kvar av mudflatsarna. De maskar de samlar säljs som fiskmat i Japan, men arbetare säger att de också har känt effekten av återvinning och utveckling.

Sjöarna förändrar hur tidvattnet fungerar; mudflatsarna och de organismer som lever i dem kan berövas de näringsämnen och silt som de behöver för att överleva. Samtidigt sitter gödningsmedel och läkemedelsfabriker längs kusten och avger stanken av rått kött. En koppling mellan ökningen av tung industri och minskningen av fågelantal har inte bevisats. Ormplockarna säger maskar är också i nedgång. Fisken dör, maskarna dör och musslorna försvinna. Fåglarna står, vingarna hänger,
viktnedgång nyttig mat Flyger för sina liv
kan inte flyga. De faller antingen över döda eller drunkna i den kommande tidvattnet.