träna gå ner i vikt Flexibel dieting trend lämnar plats för munkar

träningsprogram viktminskning Flexibel dieting trend lämnar plats för munkar

Ett tillvägagångssätt som blir alltmer populärt kallas flexibelt dieting, även känd som IIFYM (kort för ‘Om det passar din makron’). Flexibel dieting har tagit bort de senaste åren och vann entusiastiskt stöd bland bodybuilders, power lifters, CrossFitters och andra syftar till att se och måla sitt bästa utan att känna sig berövad.

Flexibla dieters har ett personligt mål för kalorier, makronäringsämnen (protein, fett, kolhydrater) och fiber för att träffa varje dag. Varje persons individuella målnummer beräknas för att ta hänsyn till deras mål och aktivitetsnivå. Matval är upp till dig så länge som dessa siffror är uppfyllda.

‘Titta på ett ägg och vet att ett ägg är protein och fett. Titta på en Oreo och känna en Oreo är kolhydrater och fett. Många tycker att kolhydrater och fett betyder’ dåligt ‘. Det är inte alltid fallet eftersom ett äpple med jordnötssmör på det är kolhydrater och fett ‘, sa hon.’ Naturligtvis har vissa livsmedel mer mikronäringsämnen i dem än andra, men det är vad du verkligen behöver titta på. Så om jag har ätit riktigt bra hela dagen och Jag slår på alla mina mikronäringsämnen, jag är OK med att ha munk. ‘

Cagney lanserade nyligen klädmärket Donuts Deadlifts för att hjälpa till att sprida filosofin att ‘modererad övergivenhet inte är oförenlig med hälsa, fitness och styrka’.

Ställa in dina mål

Så, hur räknar du ut dina makronäringsmål?

Den officiella IIFYM-webbplatsen har en räknare som är korrekt om den används korrekt, sa Norton. Det konfigurerar dina makronäringsämnen baserat på din ålder, höjd, vikt, kroppsfettprocent, veckoaktivitetsnivå och andra variabler.

Till exempel för en 35-årig kvinna som är 5 fot 4, 130 pund, måttligt aktiv och arbetar ut en timme i taget 3 dagar i veckan, rekommenderar online-kalkylatorn ett dagligt mål på 104 gram protein, 256 gram av kolhydrater, 52 gram fett, 26 33 gram fibrer och totalt ca 1 900 kalorier för att behålla sin nuvarande vikt. Målen skulle skilja sig om hennes mål var att gå ner i vikt eller att bygga mer muskler.

‘Din mat måste komma från tre källor: kolhydrater, proteiner och fett. Det är de enda källorna som ger kalorier,’ förklarar den registrerade dietisten Jim White, en talesman för Nutrition and Dietetics Academy. ‘Så om du går på en låg kolhydratdiet måste resten komma från protein och fett.’

‘En idrottare skulle behöva mer kolhydrater än en icke-idrottare, så deras förhållande kan vara 60 procent kolhydrater, något som 20 procent protein, 20 procent fett,’ sade White, medan någon som övar mindre kan vara bättre med 40 procent kolhydrater, 40 procent protein, 20 procent fett.

Att vara ärlig och korrekt i din beräkning är viktigt för långsiktig framgång.

‘Folk lägger nästan alltid sitt bästa scenario: sin lägsta vikt, den högsta aktivitetsnivåen. Det resulterar i högre makron och slutligen ett kaloriöverskott, så jag säger alltid att mina kunder är så exakta som möjligt, säger Norton. Han arbetar för närvarande med en egen IIFYM-räknare som kommer att lanseras inom året.

Cagney säger när hon tilldelar makron till sina kunder, den mest väsentliga beräkningen kommer ner till kalorier i och kalorier ut. ‘Beroende på om du har mål för viktminskning, viktminskningsmål, idrottsmål eller hälsoproblem, kan du avgöra om du behöver underskott eller överskott,’ sa hon.

Supporters säger att flexibel dieting är hälsosam, hållbar och realistisk, men myter om det kvarstår.

Myt 1: Flexibla dieters äter bara Pop Tarts och Oreos

Sociala media har hjälpt till att fortsätta denna myt, eftersom många flexibla dieters vänder sig till Instagram för att skicka bilder av att skämma bort i godis som Pop Tarts, munkar och oreos för att göra det möjligt att njuta av dessa i måttlig utsträckning.

‘Många får fel intryck av att IIFYM’ ers bara äter Pop Tarts och Glass på grund av måltider som publiceras på sociala medier. Det är helt enkelt inte sant, sade Norton. ‘Folk vill inte se bilder av kyckling och broccoli, så uppfattningen om flexibel dieting blir förvirrad: munkar, pizza och glass.’

I själva verket handlar det om att budgetera och spendera din dagliga tilldelning av makron där den enskilde tycker är värd, sa Norton. Till exempel, låt oss säga att en person har 150 gram kolhydrater tilldelade per dag. Att äta ett paket med Pop Tarts kommer att slå ut ungefär 80 gram. Det skulle inte vara det bästa valet att använda hälften av det dagliga kolhydratintaget på sockerfyllda popfibrer med låg fiber, när mer näringsrika kolhydrater som brunt ris, sötpotatis och havre ger större mättnad.

Men bodybuilding och flexibla dieting coach Brittany Dawn sa att det skulle vara fel att tänka på alla ‘behandla’ livsmedel är i sig dåliga. eller min favorit, fett gör dig fet. Vi blir glada att skicka bilder av dessa livsmedel på sociala medier. Folk tycker att det är för bra att vara sant att äta Oreos och träffar fortfarande dina mål, sa Dawn.

Dawn, som har nästan 200 000 följare på Instagram, fick en kultföljd med hashtag OreoAesthetics för att sprida sitt budskap att fitness kan uppnås utan total berövning.

Ali Squiller, en power lifter och fan av flexibel dieting, säger att det fungerar för henne.

‘Jag fyller min kost med mycket frukt, mycket grönsaker, hela korn. När jag slår dessa siffror är när jag kan börja få mer av de roliga matvaror jag vill ha med vad kolhydrater och fetter kvar i min kost’ hon berättade för CBS News. ‘Jag älskar mina Oreos, och jag vaknar fortfarande lättare på skalan.’

Myt 2: Flexibel dieting är bra för estetik, men det är inte hälsosamt

Flexibel dieting började med bodybuilding community, som kan lämna intrycket att det handlar om att uppnå en viss kroppsbyggnad snarare än att förbättra den övergripande hälsan.

Men Cagney säger att flexibel dieting ger strukturen för att göra hälsosamma matval. ‘Mina regler för mig är alltid träffade mina kalorier, slår alltid på mitt protein, slår alltid på mina mikroar, och där jag är flexibel med mig själv med kolhydrater och fetter’, sa Cagney.

Norton föredrar detta tillvägagångssätt för en som använde många tränare som betonar en ‘ren’ matdiet samtidigt som man tillåter en vecka ‘fusk’ måltid, eller ibland en hel fuskdag, som han säger kan faktiskt leda till bingeing.
träna gå ner i vikt Flexibel dieting trend lämnar plats för munkar