vad ska jag äta för att gå ner i vikt De nyfunna fördelarna med Medelhavsdieten

bästa träning för viktminskning De nyfunna fördelarna med Medelhavsdieten

Medelhavsdieten har funnits i åratal men senaste studier har skurit mer ljus på de många fördelarna med denna Medelhavet livsstil och sätt att äta. Det har varit ganska många dietkramar de senaste decennierna, från lågt till lågt kol och allt däremellan, men nyligen har det varit en tur mot en mer ‘naturlig’ sätt att äta som inkluderar att skära ut alla bearbetade livsmedel och återvänder till vår naturliga källa. Vissa människor antar en rå matdiet medan andra går vegan och vissa arbetar bara för att ersätta raffinerade kolhydrater med komplexa kolhydrater. Oavsett ditt val är det en bra idé att börja tänka på att förbättra våra matvanor som en livsstilförändring och inte en diet. Intressant nog, även om vi är en nation som är känd för vår ‘dieting’, tittar på siffrorna, har vi inte riktigt bevis på att vår stil med att äta fungerar för oss. Titta bara på statistiken över fetma priser över hela världen. Priserna är högsta i USA och Mexiko och lägst i Japan och Korea, där de äter mer fisk och obearbetade livsmedel.

Så, vad exakt är Medelhavsdieten och varför ska fler amerikaner anta detta sätt att äta? Medelhavsdieten betonar främst växtbaserade livsmedel som frukt, grönsaker och nötter, och ersätter dåliga fetter med friska fetter, såsom olivolja, ät fisk och fjäderfä och begränsar rött kött, minskar ytterligare saltintag och dricker rött vin i mått. Några populära häftklamrar i Medelhavsdieten inkluderar vildfångad lax eller andra typer av fisk, olika typer av oliver, feta eller getost och naturligtvis extra jungfruolja. För de flesta av oss som har försökt ‘dieter’, är tanken på att dricka vin och äta ost som en hälsosam livsstil tillräckligt för att vi ska hoppa av glädje, och det kanske också är en del av det: att minska stress och njuta av maten vi ät i måtta. De många fysiska fördelarna med att anta detta sätt att äta kan vara tillräckligt för att få dig att fråga dig din dagliga matvanor.

Minska risken för hjärtsjukdomar. En analys av mer än 1,5 miljoner friska vuxna som följde Medelhavsdieten hade nytta av minskad risk för dödsfall från både cancer och hjärtsjukdom. Anledningen till dessa enastående fördelar har att göra med de goda fetter som ingår i kosten. Att ersätta dåliga fetter, som transfetter eller mättade fetter, med bra fetter, som omättade fetter, kan vi sänka ‘dålig’ kolesterol LDL och öka det goda kolesterolhalten HDL. Ett enkelt sätt att införliva den feta,
vad ska jag äta för att gå ner i vikt De nyfunna fördelarna med Medelhavsdieten
dåliga fettbytet är att helt enkelt ersätta smör med olivolja eller ersätta palmolja med avokado.

Öka din livslängd. En 15 år lång studie från Harvard Medical School och Brigham and Women’s Hospital i Boston fann att efter utvärdering av dieter och medicinska journaler av 10 670 kvinnor i slutet av 50-talet till början av 60-talet som följde en medelhavsdiet ökade 40 procent av dessa kvinnor var mer benägna att överleva till 70 års ålder utan diabetes, hjärtsjukdom eller andra kroniska sjukdomar. De flesta av oss vet att att äta en kost rik på frukt och grönsaker och hälsosamma fetter är bättre för oss än att äta en kost rik på raffinerad kolhydrater och bearbetade livsmedel, men den övergripande effekten på våra kroppar kan påverka vår livstid. Utöver kostens näringsrika fördelar finns det också psykologiska fördelar. De som följer med en medelhavsstil har en tendens till att ha lägre stress, vilket kommer från de lägre kortisolnivåerna och måttlig alkoholkonsumtion.

Minska inre inflammation. De flesta smärta och sjukdomar vi upplever är ett resultat av inflammation i kroppen. En av dessa inflammatoriska störningar som påverkar kvinnor är endometrios. En studie utförd av Dr. Seckin, grundare av Endometriosis Foundation of America, fann att en medelhavsstil av äta faktiskt kan bota eller minska inflammationen i samband med endometrios. Eftersom kosten innehåller antiinflammatoriska livsmedel reduceras den inre inflammationen totalt sett. Denna diet är också nästan helt naturligt glutenfri och fri från bearbetade livsmedel som är kända orsaker till inflammation.

Långsam kognitiv förlust som leder till Alzheimers sjukdom. En studie visade på patienter som anslöt sig till en Medelhavsdiet och fann att ‘det var en markant förbättring av verkställande funktion hos manliga deltagare jämfört med kvinnor som konsumerade en medelhavsdiet’. Liksom många andra studier den här studien av Samantha Gardener, doktorand vid Edith Cowan University i västra Australien, visade också associeringen av Medelhavsdieten med ‘sänkning av metaboliskt syndrom, skydd av njurarna och mindre risk för andra kroniska sjukdomar’. Sammanfattningsvis , Gardener states ‘våra resultat lyfter fram vikten av att äta en hälsosam kost, med hänsyn till att minska risken för kognitiv nedgång och Alzheimers sjukdom.’ Även om denna forskning är ganska ny, är det ett intressant funderingar som kan leda till mer forskning och utveckling i förebyggandet av kognitiva förluststörningar.

Förhindra och hjälp bota typ II diabetes. Diabetiker kan vara mest fördelaktiga för att anta denna typ av livsstil. En studie fann att ‘efter en Medelhavet och låg glykemisk belastningsdiet kan det skydda människor att utveckla typ II-diabetes, vilket minskar risken med upp till 20 procent.’ Glykemiskt Index anger ökningen av blodsockret efter att ha ätit en viss mat; dieter som är höga i GI, liksom den traditionella västerländska kosten, ökar insulinbehovet som då kan leda till insulinresistens. Medelhavsdieterna av magra proteiner, bönor, frukter och grönsaker och hälsosamma fetter sänker GI och förhindrar därför utvecklingen av typ II-diabetes.

Om du letar efter en mer medelhavsstil att äta, finns det flera kockböcker, recept och guider på marknaden. Även om det finns flera fysiska och psykiska fördelar med detta sätt att äta, måste de som är överviktiga och vill gå ner i vikt hålla sig till en måltidsplan med strikt kaloriräkning. Medelhavsdieten är ett sätt att äta och inte nödvändigtvis en måltidsplan, så det är bäst att konsultera en läkare innan någon drastisk förändring i matvanor.
vad ska jag äta för att gå ner i vikt De nyfunna fördelarna med Medelhavsdieten