träningsprogram viktnedgång Dirediagnostik Del 25

levaxin viktminskning Dirediagnostik Del 25

Redaktörsanteckning: Detta är den 25: e kolumnen i en serie av Daniel Gasteiger efter en djup diagnos av bukspottkörtelcancer tidigt i 2016.

Efter två behandlingscykler visade ett test en hög nivå av CA 19 9 i mitt blod. Detta visade att mina tumörer var blomstrande, men min onkolog försäkrade mig om att det var för tidigt att bry sig. CA 19 9 fortsätter vanligen att stiga när en stadium 4 pankreatisk cancerpatient börjar på Folfirinox. Under den fjärde kemo-cykeln kan sakerna se väldigt annorlunda ut, så jag väntade.

De otäcka effekterna av Folfirinox intensifierades under min tredje behandlingscykel. Lyckligtvis hade anti-illamående läkemedel varit effektiva på dag två, tre och fyra i en cykel. På dagarna fem och sex behöll en dos Imodium efter frukost tålmodigt diarréen under kontroll. (Det tog flera timmar varje morgon innan jag var övertygad om att jag lämnade huset ibland jag slutade i badrummet och måste rusa tillbaka fem minuter senare och 15 minuter efter det.)

Min fru, Stacy, hade planerat en semester till stranden. Jag hade utvecklat en känsla av att sitta i bränningen skulle vara terapeutisk och jag var både upphetsad för den kommande resan och fruktade den. I sex månader hade min värld nästan uteslutande varit mitt hus, gemenskapshaven och Geisinger Medical Center och det fanns badrumssaken.

Folfirinox-cykeln 4 började måndag den 18 juli och jag rapporterade för en CAT-skanning en vecka senare den 25 juli. Som alltid var det inget roligt med skanningen och som alltid skulle jag inte få en professionell tolkning till min nästa besök på kliniken som skulle vara i en vecka på 1 augusti.

Vi lämnade på vår semester den 26 juli dagen efter CAT-skanningen. Stacy hade planerat resan för vecka 2 av en kemo-cykel eftersom effekterna av giftpotionerna tenderade att minska under den andra veckan. Lyckligtvis skulle resan ge distraktion från tankar om vad CAT-skanningen skulle kunna avslöja.

Vi anlände till Cape May Courthouse, New Jersey, sent på kvällen och checkade in på vårt hotell. Cape May Courthouse är inte på stranden, men stranden ligger en kort bilresa därifrån i flera riktningar. När vi försökte ansluta till hotellets Wi-Fi började sakerna bli fula.

Mitt mag-tarmkanal började göra ovanligt högt gurglande ljud och jag blev obekväma den typ av obehag som kräver en resa till toaletten. Jag tillbringade tid där, gav upp, återvände några minuter senare, producerade lite diarré, återvände till sängen och försökte svara på sociala medier, snart slutade tillbaka i badrummet och så vidare.

Hade jag packat Imodium för resan? Jag hade inte. Det var trots allt vecka 2 i kemo-cykeln. Vid denna tidpunkt i vecka 2 borde matsmältningsfrågor ha avgjort. Det var en hård natt och jag fick inte mycket sömn.

Vi packade för stranden på morgonen och hittade en anständig restaurang till frukost. Jag lärde mig att bukspottkörtelcanceroffer tenderar att gå ner i vikt, så jag försöker att äta fem måltider om dagen oavsett vilken elände mina tarmar gav mig igenom. Efter frukost stannade vi vid en drogbutik där Stacy köpte Imodium och is för kylaren . Sedan körde vi till Stone Harbor, köpte badetiketter (du betalar för att använda den offentliga stranden vid Stone Harbor) och hävdade en plats på sanden. Jag tog omedelbart en träff av Imodium som förhandlade fram en orolig känsla med min innards. ‘t sista.

Jag lyckades få igenom dagen: strandtid, en promenad på ett naturcenter och middag (ta ut vi åt på hotellet). Trots tillgången på imod, hade jag en mycket värre natt än den första, och nästa natt var ännu värre.

På något sätt fyllde vi våra dagar med tiden på stranden, naturvandringar, poking runt i butiker i Stone Harbor och Cape May, och fotografering. Jag kände mig och flyttade som en zombie och på natten tog mina tarmar kontroll så jag fick alldeles för lite sömn. Om dessa skulle vara förhöjda effekterna av Folfirinox-kemoterapi, så är det inte möjligt att göra det genom 12 cykler.

Vi åkte hem hem på lördag och det är rättvist att säga att allt om semestern var perfekt förutom min hälsa. Jag diskuterar mer än bara en CAT-skanning med min onkolog på måndag.