tips på att gå ner i vikt snabbt Din DNA-vinst bestämmer den bästa kosten för att hjälpa dig att gå ner i vikt

hur går man ner i vikt på en vecka Din DNA-vinst bestämmer den bästa kosten för att hjälpa dig att gå ner i vikt

Försöker du gå ner i vikt? Forskare har några goda nyheter: Du kan välja antingen en låg fetthalt eller låg carb diet. Så länge du håller fast med det, kan du smala ner, oavsett vad din genetiska smink eller metaboliska uppgifter.

Och här är en extra bonus: Du kommer inte ens att räkna dina kalorier.

Tidig forskning har föreslagit att vissa kluster av genvarianter kan vara goda förutsägare för individenas svar på vissa dieter. På ett medicinskt landskap där DNA-testning i allt högre grad används för att skräddarsy behandlingar till enskilda patienter, är tanken på ‘precisionsmedicin’ för tyngdförlust har haft en kraftfull allure.

Den forskningen, mycket av det som gjordes av samma Stanford Medical School-team som genomförde den nya JAMA-studien, har också visat sig frestande för genetiska testlaboratorier som ser ut att trumma upp affärer. Annonsera sina genomiska matchningstjänster till dieters, till exempel, ett lab erbjuder kunderna chansen att ‘förlora upp till 3x mer vikt på din DNA-diet’.

Huruvida dessa faktorer faktiskt gjorde en skillnad i hur ämnen reagerade på en låg fetthalt eller låg karb diet var studieens centrala fråga.

Forskarna från Stanfords Prevention Research Center motiverades av ett modernt pussel.

I kliniska prövningar av viktminskningsåtgärder rapporterades ‘mycket avstånd bakom’ genomsnittliga viktminskningstal ‘för grupper av studiefrivilliga. Efter 12 månaders dieting kan enskilda personer förlora så mycket som 55 pund. Andra kommer emellertid att få 11 pund. Gardner.

Gardner och hans kollegor rekryterade 632 överviktiga eller fetma vuxna mellan 18 och 50 år och gav dem slumpmässigt till följd av antingen en hälsosam diet med låg fetthalt eller en hälsosam kost med lågt kolhydrat i ett år. Totalt avslutade 609 studien.

Innan de började på sina viktminskningsresor tog proverna ett glukostoleransprov för att se om de enligt tidigare forskning borde ha ett särskilt starkt svar på en låg carbdiet. De tog också ett DNA-test för att placera dem i en av tre kategorier: de som bär ett kluster av genvarianter som är kända för att göra dem mer känsliga för dietfetter; De som är genetiskt känsligare för kolhydrater. och de som inte har någon av de dietrelaterade genetiska variationerna som forskarna testat för.

När dieten började, lärde deltagarna och praktiserade grunden att reducera antingen fetter eller kolhydrater i deras dieter. I så många som 22 små gruppmöten som leddes av tränare uppmuntrades de också att undvika de ohälsosamma fallgroparna i varje diet, som bingeing på bacon på den låga carbdieten eller snarfing ‘fettfria’ brownies på låg fetthalt.

Deltagare i varje grupp fick instruktioner att hitta den lägsta nivån av låg fetthalt eller lågt carb-ätande som de kunde behålla ‘i obestämd tid’. Och de i båda armarna av studien uppmuntrades att äta mat som var beredda hemma när det var möjligt, för att maximera vegetabiliskt intag och för att minimera konsumtionen av bearbetade livsmedel eller sådana som gjordes med tillsatta sockerarter, raffinerad mjöl och transfetter.

Det var viktigt att det inte fanns några instruktioner för att hålla koll på deras kalorier.

‘Vi berättade bara för dem hur man klipper på karbohydrater och fett. Och vi uppmanade dem att driva dem verkligen för att inte vara hungrig, för att hitta sin söta plats’, säger Gardner. ‘Vi sa det på framsidan: Vi vill att detta ska vara långsiktigt, att vara hälsosamt, ha kul och njut av din mat.’

Efter ett år hade 305 personer på den låga fetthalten förlorat ett genomsnitt på cirka 11,5 pund, medan de 304 patienterna som fullbordade lågkarbiddieten hade förlorat i genomsnitt 13 pund.

Ingen av de genomiska eller metaboliska testerna var goda förutsägare för en patients framgång på en diet eller den andra, fann forskarna.

‘Ingen av de två hypotetiska predisponeringsfaktorerna var till hjälp för att identifiera vilken diet som var bättre för vem’, skrev de.

Gardner varnade för att hans senaste forskning kastar tvivel endast på värdet av testning för de specifika metaboliska och genomiska egenskaper som hans lag mättes. Idag kan bättre prediktorer av vilka dieter som fungerar för en viss individ hittas, sa han.

Under tiden sade Gardner att han har destillerat viss insikt i några faktorer som bestämmer framgång eller misslyckande på vilken diet som helst.

‘Vi hittade så mycket psykiskt och känslomässigt trauma i en delmängd av deltagare’ som vunnit under studien, säger Gardner. ‘Deras problem var barndomsår, brutna äktenskap, stress på jobbet. Mat för dem var en bekvämhet. De behövde en pint glass.’

Vid den andra änden av spektret var människor på både lågkarbid- och lågfettdieter som förlorade 40 till 60 pund.

‘En av de saker jag hörde oftast från dessa deltagare var’ Tack! Du ändrade mitt förhållande till mat, ‘sade Gardner. För dessa dieters, låga kolhydrater eller låg fetthalt tycktes ta baksätet i vikt att bli mer uppmärksam och försiktig med vad de åt.

Tanken att du inte behöver en dyr precisionsmedicin arbetar upp för att välja en framgångsrik viktminskning regimen kommer troligen att besvikna en ny industri som har sprungit upp för att ge sådana matchningstjänster till att vara dieters.

Och det oavsiktliga resultatet att räkna kalorier är inte nödvändigt kan ge upphov till generationer av konventionell visdom om viktminskning.

‘Kalorispårningen fungerar bara för en delmängd av människor,’ sade Gardner. ‘De flesta börjar logga och spåra och slutligen säga,’ Detta suger! Jag gör det inte längre. ‘