gå ner i vikt crosstrainer Dietitian erbjuder tips för navigering säsong

viktminskning tabletter Dietitian erbjuder tips för navigering säsong

TUPELO Som Thanksgiving Day använder sig av säsongen av att äta, har Emily Littlejohn några ord av varning och tips för att överleva semestern utan att gå tillbaka till det nya året.

‘Thanksgiving måltiden kan ha så många som 4500 kalorier och 229 gram fett’, säger Littlejohn, en registrerad dietist med befolknings hälsa vid Nord-Mississippi Medical Center. ‘I genomsnitt får människor fem pund under semestern. Så vi måste gå in i dem med en hälsosam tankegång.’

‘Fokusera på viktminskning,’ sa hon. ‘Semester är inte dags att försöka gå ner i vikt. Och planerar inte att slakta efter det första året. Det låter konstigt, men om du ‘förutser en livsmedelsbegränsning i januari, sätter du dig till binge över semestern.’

Hon sa också att förlora all eller ingenting attityd. Bara för att du äter en munk till frukost, betyder inte att du har blivit hälsosam att äta för dagen. Gör bättre val vid lunch och middag.

‘Kom ihåg att njuta av varje semester, men kom ihåg att varje semester inte stannar hela månaden,’ sade hon. ‘Mat är en fantastisk aspekt av semestern, men lägg ditt fokus på säsongen, på familj och vänner, där det hör hemma .’

Littlejohn erbjöd också tips om hur man äter mer hälsosamt.

Granska dina matlagningsmetoder och välj bakning, ångning och rostning.

Läs etiketterna på livsmedelsprodukter. Leta efter lågt eller reducerat natrium och den lägsta mängden tillsatta sockerarter, mättade och transfetter.

Gå inte till semesterfester som svälter äta ett hälsosamt mellanmål i förväg.

‘Portion kontroll är ett stort problem,’ sa hon. ‘Försök att inte låta olika mat röra på din tallrik. På det sättet tar du mindre portioner. Använd en vanlig matsked istället för en serveringssked. Använd mindre plattor. ‘

Ibland sa Littlejohn att vi äter så fort vår hjärna har inte tid att berätta för vår mage vi har fått nog.

‘Sluta äta när du är full,’ sa hon. ‘Lyssna på din kropp. Om du behöver sakta ner din ätning, försök sätta din gaffel ner mellan bett eller ta en släckvatten mellan biterna. ‘

Hon pratade också om några friska byten du kan göra vid bordet.

När det gäller kalkon, nå för litet kött istället för mörkt och ta bort huden för att spara kalorier och fett.

Gör såsen förut, kyld den och skum sedan bort fettet från toppen före uppvärmning.

Kom ihåg att dressing är lägre i fett om det är lagat utanför kalkon.

Ersätt grekisk yoghurt för gräddfil.

Byt olja eller smör i ett recept med konserverad ren pumpa, äppelmos eller mosade bananer.

Använd Stevia istället för socker.

Använd fullkornsbröd, ris och pasta.

Använd skummjölk i stället för helmjölk eller tung grädde.

Och om du har blivit inbjuden till en festfest, ta en maträtt.

‘Om du erbjuder att förbereda något, kan du välja vilket recept du ska använda och vilken typ av ingredienser du ska använda,’ sa hon. ‘Ta en låg cal aptitretare eller en låg fet efterrätt.’

Och om du vet att du kommer att ha en stor semestermåltid eller du ska gå på fest, budgetera dina kalorier.

‘Ät färre kalorier vid frukost och lunch så du har råd att splurge på festen eller middagen,’ sa hon. ‘Du kan också bränna extra kalorier med en extra träningspass.’

Med tanke på träning är det viktigt att vara aktiv, särskilt under semestern, sa hon.

‘Att vara fysiskt aktiv under hela året är viktigt för att bibehålla en hälsosam vikt’, sa Littlejohn. ” Planera på en promenad eller planera ett roligt familjespel utanför. ‘
gå ner i vikt crosstrainer Dietitian erbjuder tips för navigering säsong