kan inte gå ner i vikt Fem anledningar att inte kosta 2018

att gå ner i vikt Fem anledningar att inte kosta 2018

National Dieting Month, är återigen på oss. Innan du anmäler dig till en restriktiv ätplan som har utformats av någon som inte ens känner till dig, är det fem skäl att välja bort kostkultur i år.

1. Dieten fungerar inte. Den som säger att de har hittat det beprövade sättet att gå ner i vikt och håller av med det, säljer ormolja och räknar med upprepade kunder. När du begränsar kalorierna nog att falla under din kropps naturliga börvärde viktintervall, kommer din kropp att trycka tillbaka, vilket gör att du återfår vikt. Med tiden förlorar och upprepade gånger och återvinner vikt (du kan dieten) kan din hälsa gå på en sämre plats än om du aldrig har dietat. Detta är ett bittert piller, speciellt om bättre hälsa är en av dina motiv för att gå ner i vikt.

2. Vikt motsvarar inte hälsa. Människor kan vara friska eller ohälsosamma i både lägre och högre vikter. Även i forskning som visar en koppling mellan viktminskning och förbättrad hälsa är det oklart om det är den viktminskning som är ansvarig för bättre hälsa eller de beteenden som människor antar i ett försök att gå ner i vikt, till exempel bättre näring och vanlig fysisk aktivitet.

3. Dieting blir i vägen för varaktig förändring. Med andra ord hjälper det dig inte att utveckla hållbara vanor. När du bara behandlar nutrition och fysisk aktivitet som ett medel för viktminskning, kommer du inte troligen att äta bra eller vara aktiv om dina försök inte leder till resultaten du vill och du ‘är mer benägna att återvända till gamla vanor, även om du går ner i vikt.

4. Dieting tar upp mental bandbredd. Eftersom de flesta känner sig som om det inte finns tillräckligt många timmar på dagen, varför spendera dyrbar tid obsessivt loggar maten och spårar dina kalorier eller makron? Varför utmana dig själv oroande om maten på en restaurang eller fest passar dina dietregler eller slå själv upp eftersom du åt mat som inte är tillåtet? Du kanske tror att väga mindre kommer att frigöra dig från kroppsintressen, men dieting för att förbättra kroppsbilden är meningslös, för att någon nyfött självförtroende kommer att förångas när du återvinner tyngden.

5. Begränsning kan leda till bingeing. Dieting och matrestriktioner har visat sig öka risken för binge-ätning. När du känner sig berövad, är du mer benägna att övervinna när du slutar att begränsa. Denna begränsande bingecykel är motsatsen till ett måttligt, balanserat och fridfullt sätt att äta och äta.

Att ge upp en vana utan att ersätta den med något annat kan skapa ett obehagligt vakuum som kan suga dig tillbaka i dietkulturen. Här är fyra saker du kan göra för att flytta mot hälsa och bort från dieting.

Undersök intuitiv ätning. Spädbarn och mycket små barn vet instinktivt när och hur mycket de ska äta, baserat på medfödd hunger och fullness signaler. Vi börjar unlearn dessa signaler när vi ‘uppmuntras att äta’ bara tre mer bett ‘eller att rengöra vår tallrik eller lärs att det finns’ bra ‘och’ dåliga ‘livsmedel. Den goda nyheten är att intuitiv ätning är en färdighet vi kan återlämnas, och resultatet är mycket mer fruktbart än vad som kommer från att fortsätta med kosten. Boken ‘Intuitiv Äta’ av dietister Evelyn Tribole och Elyse Resch ger den ultimata guiden.

Fokusera på välbefinnande, inte vikt. Omfamna nya vanor som är bra för hela kroppens hälsa oavsett om de leder till en viktförändring. Eftersom det är ganska klart att motion och nutrition förbättrar hälsan, varför fokusera inte bara på att bygga bättre vanor på de fronterna, utan att lägga vikt i ryggen? Att äta mat som ger balanserad näring, är utsökt och gör att du känner dig bra har inneboende värde. Således flyttar din kropp regelbundet. Så får du tillräckligt med sömn och hanterar stress. Forskning visar att en hälsa vid varje storlek förbättrar hälsan oavsett vikt.

Odla kroppens respekt. När du är diet försöker du göra förändringar från en kroppshat. I år, varför inte jobba med att göra förändringar från en plats för kroppens respekt och acceptans? Att väga mindre är inte vägen till lycka, och när du mår bra om din kropp bara när du förlorar vikt, så är det en tillfällig kroppsbildsökning. Människor som accepterar sin storlek oavsett vad den storleken tenderar att ta bättre hand om sig själva och njuta av bättre hälsa.

Säg ‘nej’ till vikt stigma. Viktstigma, speciellt när du internaliserar det, är giftigt. Faktum är att viktstigma kan vara ansvarig för de flesta hälsoproblem som normalt hänför sig till högre kroppsvikt. Varför? Eftersom människor som tar vikt stigma i hjärtat är mindre benägna att söka förebyggande vård och mer sannolikt att engagera sig i beteenden som skadar dem. Vi kan alla dra nytta av ökad medkänsla, acceptans och respekt för alla människor, av alla kroppsstorleken inklusive oss själva.

Berättelse av Carrie Dennett. Dennett är en registrerad dietistisk nutritionist och ägare av Nutrition av Carrie.1. Dieter fungerar inte. Den som säger att de har hittat det beprövade sättet att gå ner i vikt och hålla bort det, säljer ormolja och räknar med upprepade kunder. När du begränsar kalorierna nog att falla under din kropps naturliga börvikt , din kropp kommer att trycka tillbaka, vilket gör att du återfår vikt. Med tiden förlorar och upprepade gånger och återvinner vikt (du kan dieten) kan din hälsa gå på en sämre plats än om du aldrig har dietat. Detta är ett bittert piller, speciellt om bättre hälsa är en av dina motiv för att gå ner i vikt.
kan inte gå ner i vikt Fem anledningar att inte kosta 2018