går inte ner i vikt trots träning Februari 2009 Arkiv

tabletter för att gå ner i vikt Februari 2009 Arkiv

Eftersom kryddor och örter är sådana koncentrerade källor till antioxidanter, kan vissa dietister

förutsäga att de ‘snart tjänar mer framträdande i våra kostråd. I själva verket ett alternativ

uppsättning riktlinjer rekommenderar Medelhavsdiet Pyramiden redan örter och kryddor vid varje måltid. Men det är inte bara deras antioxidantvärde som kan göra din diet friskare, de är också ett enkelt sätt att använda mindre salt.

Det är lätt att bli över beroende av salt som ett smakämne och slår det i allt till

öka smaken eller rädda rätter som går fel. Och även om lite salt i matlagning har sin plats, lägger du till fler örter och kryddor ger bättre mening att du får nytta av extra näringsämnen och mindre salt. Chili flingor, tillsammans med färska örter, kan minska behovet av salt i sallader, till exempel. Rampa upp den fräscha ingefäraen i en omrörningsrengöring innebär att du behöver mycket mindre soja eller fisksås. Och här är ett smart tips som jag lärde mig i förra veckan av kryddor själv, Elizabeth Hemphill, co ägare till Herbie’s Spices fyller en extra pepperskvarn med korianderfrö för att mala på grönsaker och sallader. Det finns nu en särskild korianderkvarn på min köksbänk som ger en fin citron y kant till korn och grönsaker.

Kryddor är också hälsosamma för livsmedelsbudgetar. Inte bara är de mest markade kryddorna billigt att köpa, de kan också göra lågkostnadsingredienser som baljväxter och korn (och billigare köttstycken, om du använder dem) till riktigt god mat.

Med dussintals kryddor finns det ett tag att bygga upp en samling och lära sig vilka som arbetar tillsammans och med vilka livsmedel. Om du är en spice nybörjare, det här är de jag väljer för att komma igång:

Kummin Det är mångsidigt och fungerar i indiska, Mellanöstern och Latinamerika rätter. Bra med rödbetor också.

Kanel Förutom att den används igen i Mellanöstern och indisk mat, kan dess beröring av sötma hjälpa till att minska sockret till gröt, desserter och bakning.

Chili En riktig allierad om du skär ner på saltet, eftersom det ökar smaken av nästan vilken maträtt som helst. Håll friska chili i en behållare i frysen, men flingorna är bra, speciellt om du har bråttom eller att sprinkla på sallad och grönsaker.

Gurkmeja Perfekt för färg, försök att lägga till lite med vatten med några pepparkorn och en kanelsticka när du lagar mat. (Det finns också en växande undersökning av gurkmeja s antioxidant egenskaper som kan vara en annan bra anledning att använda den, du kan läsa mer på webbplatsen för McCormick Science Institute)

Ginger De färska sakerna är väsentliga för asiatiska rätter. Det bästa sättet att hålla det friskt är att förvara i en behållare i frysen.

Sumac Gjord av en bär som växer i Mellanöstern, är den mycket utspridda i sallader, rostade grönsaker, humma och yoghurtdips. Vissa märken av mark sumac har redan tillsatt salt, så du kanske inte behöver lägga till mer.

Började du det nya året fullt av besluta att hålla sig i form då hitta det när trycket på

arbetet sparkade in, det blev svårare att hitta tid att träna? Om det fanns priser för den vanligaste orsaken till att vara inaktiv, ‘men jag har inte tid’ skulle scoop poolen. Och det är sant, det är svårt att skära ut 30 minuter eller en timmes övningstid, särskilt efter en arbetsdag och pendling och laga och äta också. Det är därför min lösning har alltid varit att laga mat och planera framöver på helgerna för två nattnätter som frigör mig för ett par klasser i gymmet.

Jag är alltid ute efter att hålla en pottmålning som jag kan återuppvärta inom några minuter efter att ha flungat gymnastiksäcken på köksbänken. Min senaste hitta, en tät lins- och chard-soppa, är snabb att göra och i kombination med vissa surdeg och en tomat- och avokadosalad, quells efterverkningsjuka. Liksom andra gymnastik nattklammer (pasta med en framåtrikad puttanesca sås är en annan), är det enkelt att äta men vet att middagen är färdig och klar att göra gör en kvällsgymnastik mycket mer kunna

Jag har gjort en godzillion linssoppa i det förflutna, men den här är särskilt bra, förmodligen på grund av blandningen av krossad korianderfrö och vitlök ringer du i slutet.

Lentil och chard (silverbeet) soppa.

Tvätta linserna i kallt vatten. Placera i en stor kastrull och koka. Simmera tills linserna är mjuka (30 minuter, kanske mindre), skumma bort eventuella scum på ytan.

Smäll i ytterligare fem minuter. Krossa hackade korianderfrön och vitlök tillsammans (jag använde en mortel och pestle, men du kan använda slutet av ett knivhandtag eller skedens ände på en trä- eller metallsked) och laga försiktigt i en liten olivolja tills vitlöket ändrar färg . Rör i linsensoppa och låt den stå, täckt, i fem minuter. Rör i mer fräsch koriander och citronskalet innan du serverar med surdegbröd och en sallad.

För mer Ottolenghi recept, kolla in London Guardian s vecko kolumn Ny Vegetarian med ett nytt recept från Yotam Ottolenghi varje vecka. Jag fick min kopia av Ottolenghi kokboken för jul från Storbritannien, men har sedan lärt mig att den är tillgänglig här .

Men tillbaka till fitness. Medan det finns bra saker om en träningspass efter jobbet (det hjälper dig att slappna av och omstartar dina energinivåer) finns det bra skäl att passa det tidigare i dag också en ny studie från University of Bristol som publicerades i The International Journal av arbetsplatshälsan ledde till att medarbetarna ‘produktivitet, humör och tidshantering förbättrades på dagar då de utövade sig före arbetet eller under lunchtiden.

Berätta för dig dina tips för att passa mer träning i ett upptaget schema

Foto: Pierre Lascott enligt villkoren i en Creative Commons License.

Det var bra att se en förra veckan fastna i apotek för att sälja dietplaner, varav de flesta använder matbyte för att hålla kilojoulerna nere. Planerna involverade att se en viktminskningskonsulent på ett apotek en gång i veckan, med en kostnad på cirka $ 20 till $ 30 för planen (även om en kostar $ 395) plus den veckovisa kostnaden för måltidsbyte på cirka 42 dollar till 45 dollar. Men med tanke på att måltidsbyten inte lär dig att äta på ett sätt som hjälper dig att hålla vikt på lång sikt, kanske du är bättre att spendera pengar på en låda med frukt och grönt och lära dig att laga hälsosammare, smidigare mat.
går inte ner i vikt trots träning Februari 2009 Arkiv