viktnedgång snabbt En fråga om etik

gå ner i vikt promenader En fråga om etik

Som ordförande och rankande medlem i underkommitténs militära byggnadsutskott (MILCON) från 2001 till slutet av 2005 övervakade Feinstein anslagen av miljarder dollar per år för specifika militära byggprojekt. Två försvarsentreprenörer vars intressen i stor utsträckning kontrollerades av hennes man, finansiär Richard C. Blum, gynnades av beslut av Feinstein som ledare för denna kraftfulla underkommitté.

Varje år bestämmer MILCONs ledamöter vilka militära byggprojekt som kommer att finansieras från en förteckning som föreslagits av försvarsdepartementet. Kontrakt för att bygga dessa specifika projekt tilldelas därefter till sådana stora försvarskonstruktörer som Halliburton, Fluor, Parsons, Louis Berger, URS Corporation och Perini Corporation. Från 1997 till slutet av 2005, med Feinsteins kunskap, var Blum majoritetsägare till både URS Corp och Perini Corp.

Feinstein, 73, ställde upp sin egen personal av militärkonstruktionsexperter när de ställde in MILCON-agendor under många år när de noggrant undersökte detaljerna i varje förslag. Hon lobbied Pentagon tjänstemän i offentliga utfrågningar för att stödja försvarsprojekt som hon favoriserade, varav några var eller senare blev URS eller Perini kontrakt. Från 2001 till 2005 tjänade URS 792 miljoner dollar från militärkonstruktion och miljöreningsprojekt godkända av MILCON; Perini tjänade

$ 759 miljoner från sådana MILCON-projekt.

Feinstein registrerar i sin årliga public disclosure rapporter en betydande familjeinkomst från stora investeringar i Perini, som är baserad i Framingham, Mass., Och i URS, med huvudkontor i San Francisco. Men hon har inte offentligt erkänt intressekonflikten mellan hennes arbete som kongressansökare och hennes mans långvariga kontroll över Perini och URS att utelämnandet har ifrågasatt hennes etiska normer, säger experterna.

Förståelsen fördjupar utseendet av Michael R. Klein, en juridisk rådgivare till Feinstein och en långvarig affärspartner till Blums. Vice ordförande i Perinis styrelse Klein var en partner i Wilmer, Cutler Pickering, ett kraftfullt advokatbyrå med nära band till Demokratiska partiet, i nästan 30 år. Klein och Blum Co äger ASTAR Air Cargo, som har militära kontrakt i Irak och Guantanamo Bay, Kuba. Klein sitter också på styrelsen för SRA International, en stor försvarskontraktör.

I en intervju med den här reportern i september uppgav Klein att, från och med 1997, informerade han rutinmässigt Feinstein om specifika federala projekt som kom före henne där Perini hade en insats. Insiderinformationen, Klein sade, var avsedd att hjälpa senatorn att undvika intressekonflikter. Trots att Kleins uppseendeväckande upptagande var avsedd att försvaga frågan om Feinsteins intressekonflikt, ledde det till att förvärra den.

Klein sa att han regelbundet gav Feinsteins personalchef Mark Kadesh listor över Perinis nuvarande och kommande avtalsrättsliga intressen i federal lagstiftning, så att senatorn inte skulle diskutera, debattera, rösta om eller delta i frågor som kan påverka projekt där Perini var bekymrad.

‘Ömmerar, du vet, uppsättningen, du heter det, det fanns ett system på plats som jag regelbundet fick meddelande om,
viktnedgång snabbt En fråga om etik
jag anmälde hennes kontor och hennes kontor meddelade henne,’ sade Klein.

‘Vi identifierade i grund och botten något bud som Perini gick och kontrollerade för att se om det var föremål för redan avsedda medel eller medel som ännu inte skulle avsättas, och om det var något som senatorn inte kunde agera på var hennes kontor varnat och hon handlade inte på det. ‘

Det här är en extraordinär sak för Klein och senatorn att göra, eftersom de detaljerade projektförslag som Pentagon skickade till Feinsteins underkommitté för granskning vanligtvis inte namnger de företag som redan har ingått kontrakt för att utföra specifika projekt. MILCON utfrågningar, vilka militära byggentreprenörer var berättigade att bjuda på kommande arbete.

I teorin skulle Feinstein inte veta identiteten hos några av de företag som stod för att få kontraktsmässigt nytta av hennes godkännande av specifika saker i den militära byggbudgeten Klein berättade för henne.

Klein förklarade: ‘De skulle få från mig ett meddelande om att Perini bjudde på ett kontrakt som skulle påverkas, eftersom vi förstod det genom potentiell lagstiftning som skulle komma före antingen den fullständiga kongressen eller någon kommitté som hon var medlem i. Och hon skulle som ett resultat av att inte agera, avstå från att hantera dessa delar av lagstiftningen. ‘

Men offentligt rekord visar att Feinstein, i motsats till Kleins uppfattning, handlade om lagstiftning som berörde Perini och URS.

Enligt Klein beslutade senatets utvalda etikutskott i hemlighet att Feinstein inte hade intressekonflikter med Perini eftersom hon på grund av förekomsten av bud- och projektlistor från Klein visste när hon skulle återanvända sig. Klein säger att, efter att URS nekat att delta i sin intressekonfliktskonflikt, bekräftade etikkommittén att Feinstein skulle kunna agera på frågor som påverkat URS, eftersom hon inte hade en lista över URS-behov. Att dessa konfidentiella domar är motstridiga är uppenbara och kräver förklaring.

Klein nekade att producera kopior av Perini-projektlistorna som han överförde till Feinstein. Och varken han eller Feinstein skulle lämna in kopior av de etiska kommitténs avgöranden, och heller inte några exempel på senatorn att använda sig av lagstiftning som berör Perini eller URS. Men kongressens rekord visar att Feinstein som ordförande och en ledande medlem av MILCON ofta var involverad i att övervaka lagstiftnings detaljerna om militära byggprojekt som direkt påverkat Blums försvarskoncerner.

Rawls kommentarer, ‘Sen Feinstein har haft en allvarlig intressekonflikt, en allvarlig okänslighet för etiska överväganden. Det minsta hon borde ha gjort är att återanvända sig från att ha konversationer, debatter, röstning eller någon annan slags lagstiftningsverksamhet som involverade antingen Perini Corporation eller URS Corporation eller någon annan affärsverksamhet där hennes mans ekonomiska intressen var inblandade.

‘Jag kan inte förstå hur någon som klagar så kraftigt som hon har om intressekonflikter i regeringen och kongressen kan ha blivit ett dövt öra och ett blinda öga för sig själv. På grund av hennes inflytande är intressekonflikten bara lika allvarlig som Halliburton Cheney-anslutningen. ‘

Här är några exempel från kongressprotokollet av tvivelaktiga korsningar mellan Feinsteins lagstiftningsuppgifter och hennes ekonomiska intressen:

Vid en MILCON-utfrågning 2001 frågade Feinstein försvarsförvaltare om detaljerna i konstruktionen av specifika missilförsvar, vilket innefattade att uppgradera radarsystemet vid Cobra Dane radar på Shemya Island, Alaska. År 2003 rapporterade Perini att det hade slutfört ett kontrakt för att uppgradera Cobra Dane-radarsystemet. Det har gjort liknande arbete vid Beale Air Force Base i Kalifornien och i Storbritannien. URS bjuder också på missilförsvarsarbete. Armys kemiska demilitariseringsprogram. URS är omfattande inblandad i att utföra kemiskt demilitariseringsarbete på nyckelhanteringsplatser i USA.

Vid samma förhör frågade Feinstein om möjligheten att öka finansieringen av anti-terrorismstyrka vid armébaser. Följande år, den 4 mars 2003, frågade Feinstein varför de anti-terrorismstyrkor som hon hade förespråkat för året tidigare inte hade spenderats. Arméinstallationer.

Från och med 2003 tilldelades både Perini och URS en rad öppna kontrakt för militärt byggarbete runt om i världen, bland annat i Irak och Afghanistan. Under Feinsteins ledning godkände MILCON regelbundet specifika projekt ‘uppdragsordningar’ som utfärdades till Perini och URS enligt dessa kontrakt.

Den 30 mars 2004 grillade MIINON-utfrågningen Feinstein generaldirektör Dean Fox om huruvida Pentagon skulle prioritera finansiering av byggandet av underhållsanläggningar för sin nya flyglift, C 17 Globemaster. Efter att vara räddad av Fox att dessa medel snart skulle flyta sa Feinstein: ‘Bra, det är vad jag verkligen ville höra. Tack så mycket. Uppskatta det väldigt mycket, General. ‘Två år senare meddelade URS en pris på 42 miljoner dollar för att bygga en underhållsanläggning för C 17 vid Hickam Air Base i Hawaii som en del av ett multibillionskontrakt med flygvapnet. Under Feinstein s ledarskap, MILCON godkände Hickam-projektet.

I MILCON-utfrågningarna 2005 öronmärkte Feinstein MILCON-lagstiftningen med 25 miljoner dollar för att öka miljöreparationen vid slutna militära baser. År efter år har Feinstein noggrant övervakat miljöupprensningen och ombyggnaden av McClellan Air Force Base nära Sacramento, och begärde ofta att tjänstemän lägger till tiotals miljoner dollar till det projektet. URS och dess joint ventures har tjänat tiotals miljoner dollar städa upp McClellan. Och CB Richard Ellis, ett fastighetsbolag under ledning av Feinsteins man Richard Blum, är involverat i ombyggnad av McClellan för den privata sektorn. Säkerhets- och utbytesutskick, regeringskontroller och rapporter, federala upphandlingsdata och företags pressmeddelanden. Danielle Brian, verkställande direktör för Projektet för Government Oversight, en ideell organisation som analyserar försvarsavtal och som undersökte våra bevis säger, ‘Det pappersspår som visar Sen. Feinsteins intressekonflikt är oväsentlig’.

På grund av det finns inget motsägelsefullt om en senator som noggrant undersöker föreslagna anslag eller förespråkar missilförsvarsmateriel eller främjar upprensningen av en toxisk militärbas. Blum avyttrade sig lönsamt av ägande av både URS och Perini 2005, vilket förbättrade intressekonflikten. Men Feinsteins etiska dilemma härrörde från det faktum att Perini och URS och CB Richard Ellis intressen i fem år var oupplösliga i samband med hennes ledning av MILCON, som i fjol godkände 16,2 miljarder dollar för militära byggprojekt.
viktnedgång snabbt En fråga om etik