gått ner i vikt blogg En kalori är inte bara en kalori

viktnedgång En kalori är inte bara en kalori

I årtionden sade nutritionists att att gå ner i vikt och hålla bort det, du måste ta i färre kalorier dagligen än du bränner. Medan det är så sant, har vi nyligen börjat avlägsna de mer komplexa sätt som olika näringsämnen och ämnen påverkar din ämnesomsättning, aptit, blodsocker, tarmbiom, immunförsvar och inflammationsnivå. Som ett resultat vet vi att Källan till dina kalorier (och när du äter dem) är viktiga för många aspekter av din hälsa och välbefinnande: din vikt, din kognition, ditt humör, ditt kardiosystem, din matsmältning, din mikrobiom, din livslängd och även ditt sexliv!

100 kalorier av komplexa oraffinerade kolhydrater: Finns i 100 procent helkorn (1/2 kopp brun ris) och färskvaror (5 koppar broccoli eller 1 1/4 koppar blåbär), komplexa kolhydrater och fibern innehåller de stöd ‘bra’ tarm bakterie. Det hjälper till att kontrollera vikt, skyddar produktionen av humör som påverkar neurotransmittorer som serotonin. minskar kroppslig inflammation som utlöser hjärtsjukdomar; stärker ditt immunförsvar hjälper till att skydda ditt matsmältningssystem från inflammatorisk tarmsjukdom och irritabelt tarmsyndrom, och mer!

100 kalorier av enkla kolhydrater: Raffinerade sockerarter, sockersirap (t.ex. frukten av majssirap), vitt bröd, pasta, söt läsk och sockerfyllda juicer, snacks, desserter och bakverk är säkert att en kalori inte är en kalori trots sockerindustrins lobbyverksamhet för att övertyga allmänheten om att tillsatt socker är inte en allvarlig hälsorisk och utlösare för fetma. Dessa kolhydrater bidrar direkt till utvecklingen av inflammation, insulinresistens, fetma, typ 2-diabetes, hjärtsjukdom och främja mördare magefett.
gått ner i vikt blogg En kalori är inte bara en kalori